CMD klachten oftewel kaakklachten

Een verkeerd functionerend kaakgewricht kan een reden zijn van gezichts- en hoofdpijn.
Gespannen spieren die te maken hebben met het kaakgewricht kunnen d.m.v. uitstraling hoofdpijn veroorzaken.
Deze hoofdpijn is vaak aanwezig aan de zijkant van het hoofd.
Bij kaakproblemen kan er ook pijn zijn in het gewricht zelf of in de onder- of bovenkaak.
Deze klachten kunnen o.a. ontstaan d.m.v. een klap tegen de kaak, gapen, disbalans tussen de spieren v.h. gezicht en de kaak, knarsen, slechte houding, langdurige openhouden van de mond, kiezen trekken, auto-ongeluk etc.
De symptomen die aanwezig kunnen zijn: pijn, knakje bij het openen/dichtdoen van de mond, tinnitus en duizeligheid. In de meeste gevallen is er alleen pijn of een klikje aanwezig.
Als men de mond langzaam opent terwijl men in de spiegel kijkt, is vaak te zien dat de mond niet recht naar beneden gaat, maar kleine bewegingen maakt naar de zijkanten gedurende openen.
Ook moet je normaal gesproken 3 knokkels in je mond kunnen doen.
Verminderde opening kan duidden op een kaakgewricht probleem.
Het kan zijn dat er klachten zijn vanwege een verhoogde spanning op een bepaalde spier(en) door een bepaalde reden.
Het kan ook zijn dat om een bepaalde reden de meniscus, wat in het kaakgewricht zit, verschoven is.
Dat kan betekenen dat het kaakkopje in ruststand niet tegen de meniscus aanzit, zoals het eigelijk behoort te zijn.
Wanneer de kaak dan opent moet het kaakkopje in de meeste gevallen weer over deze meniscus heen gaan.
Hierdoor ontstaat er een soort knakje.
Het laatst genoemde probleem is moeilijker te behandelen.
Adviezen over houding en misschien een bitje, vervaardigt door de tandarts, kan uitkomst bieden om klachten te verminderen.
Daarnaast is het heel belangrijk om het kauwen zoveel mogelijk te vermijden.
Dit is omdat iedere keer als je kauwt, het kaakgewricht in elkaar gedrukt wordt.
Dit verergert de slijtage en dus de klachten.
Probeer in ieder geval zo symmetrisch mogelijk te kauwen om beide kanten evenveel te belasten.
Doordat de spieren van de kaken bijna altijd aanhechtingen hebben in de nek en aan de schedel, kan dit effect hebben op de nek.