Migraine

Er zijn verschillende redenen waarom migraine kan ontstaan.
Hormonen kunnen een invloed hebben bij het ontstaan van migraine.
Indien dit het geval is dan zal de migraine altijd rond de menstruatie voorkomen.
In enkele gevallen zal dit rond de eisprong zijn.
De reden hiervan zijn bepaalde pieken in de hormoonniveau’s in de menstruatiecyclus.
Ook bepaalde etenswaren zoals chocolade, kaas, varkensvlees, caffeïne, suiker, zoete melkproducten, rode wijn, pinda’s en zout kunnen migraine veroorzaken.
In sommige gevallen ontstaat migraine alleen in het weekend.
Dit is omdat het dagelijks ritme dan verstoord is in het weekend.
Mensen moeten vroeg opstaan gedurende de week.
In het weekend kunnen ze uitslapen en dit kan in sommige gevallen leiden tot verwarring binnen het bioritme resulterend in migraine.
Het kopje koffie dat later op de dag genoten wordt in het weekend, kan ook nog wel eens een veroorzaker zijn.
Migraine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verwijding van de bloedvaten in het hoofd en een prikkeling van de zenuwen rondom die bloedvaten.
De reden waarom dit gebeurd is niet echt bekend.
Migraine heeft verschillende symptomen die niet altijd allemaal tegelijk aanwezig hoeven te zijn.
Deze zijn m.n. flikkering of vlekken voor de ogen, stekende pijn aan één kant van het hoofd (die vaak ondraaglijk is), misselijkheid en overgeven, duizeligheid, lichtgevoeligheid.
Vaak kunnen mensen met een episode van migraine geen geluid en licht verdragen en kunnen niet anders dan gaan liggen in een donkere kamer met de deur dicht.

Het kan zijn dat er een combinatie van migraine en hoofdpijn vanuit de nek (cervicogene hoofdpijn) aanwezig is.
Sommige symptomen lijken namelijk op elkaar. Wanneer er een combinatie van cervicogene hoofdpijn en migraine aanwezig is, dan kan d.m.v. behandeling het cervicogene gedeelte verholpen worden.
Vaak is de resterende hoofdpijn een stuk verminderd waardoor hij beter in de hand te houden is.